منبع: وقایع اتفاقیە

به نظر من، «آنا کارنینا» بهترین رمانی است که تا حالا نوشته شده و همین‌طور «شیاطین» داستایوسکی. این کتاب با نام «جن‌زدگان» هم شناخته می‌شود و یکی از بهترین رمان‌های سیاسی است که تاکنون نوشته شده.

 

تصوير تولستوی در اتاق پاموک

منبع: وقایع اتفاقیە


اورهان پاموک، نویسنده ترکیه‌ای نوبل ادبیات در مراسم دریافت جایزه «یاسنایا پولیانا»، از تأثیری تولستوی بر زندگی‌اش حرف زد و گفت: او به ما حسی شبیه زندگی می‌دهد. به گزارش ایسنا، جایزه «یاسنایا پولیانا»، یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی کشور روسیه است و شامل مبلغی یک میلیون روبلی (حدود ۱۶ هزار دلار) می‌شود. سال گذشته، راث اوزکی، نویسنده ژاپنی- آمریکایی موفق شد این جایزه را از آن خود کند. پاموک که این جایزه را برای رمان «شوری در سر» به خود اختصاص داده، به‌دلیل سخنرانی دیگری که در دانشگاه کلمبیای آمریکا داشت، نتوانست در ماه نوامبر، راهی روسیه شود و با ارسال فایلی ویدئویی از طرف خود و «مولود» شخصیت اصلی داستانش، از اعضای هیأت داوران این جایزه تشکر کرد؛ بنابراین او حدود دو هفته پیش، راهی مسکو شد تا در حضور تعدادی از خوانندگان آثارش، این جایزه ادبی را دریافت کند.
او جایزه «یاسنایا پولیانا» را د ر مسکو دریافت کرد و در سخنرانی خود به تأثیری که نویسنده «جنگ و صلح» در جوانی بر او داشته، اشاره کرد. پاموک در جریان سخنرانی خود گفت: دریافت این جایزه چیزی بود که من هرگز خوابش را هم نمی‌دیدم. اگر در جوانی، فردی به من می‌گفت که به اینجا می‌رسم، حتما می‌گفتم دارد مرا دست می‌اندازد. او همچنین بازگو کرد که در مراحل اولیه فعالیتش به‌عنوان یک نویسنده، تصویری از تولستوی را بریده و روی دیوار اتاقش نصب کرده بود. در این تصویر، نویسنده روس از بالا به او نگاه می‌کرده است. پاموک اولین‌بار در ۱۹ سالگی آثار تولستوی را خواند و از بابت اینکه تا این سن صبر کرده، خوشحال است. او در توضیح این حرف گفت: من در ابتدا عمق کارهای او را درک نمی‌کردم اما حالا «آنا کارنینا» را با قلبم می‌فهمم. پاموک که هم‌اکنون این رمان را در دانشگاه کلمبیا تدریس می‌کند، دراین‌باره گفت: به نظر من، «آنا کارنینا» بهترین رمانی است که تا حالا نوشته شده و همین‌طور «شیاطین» داستایوسکی. این کتاب با نام «جن‌زدگان» هم شناخته می‌شود و یکی از بهترین رمان‌های سیاسی است که تاکنون نوشته شده؛ بنابراین شما روس‌ها خوش‌شناس هستید. نویسنده «نام من سرخ»، تولستوی را به‌عنوان یک استاندارد طلایی در ادبیات معرفی کرد و گفت: او حسی شبیه زندگی به ما می‌دهد. وقتی کتاب‌های او را می‌خوانید از جزئیات لذت می‌برید. من از صحنه‌ای که «اُبلونسکی» با «لوین» در رستوران غذا می‌خورد، لذت می‌برم. من چندین‌بار آن را خوانده‌ام. به نظر خیلی واقعی و طبیعی می‌آید، اصلا مصنوعی نیست. پاموک گفت که تولستوی، رمان‌های او را با «ارزش‌های والا» درآمیخته و به‌شدت بر او تأثیرگذار بوده است.

 

 Image result for ‫تولستوی‬‎

بازدید: 760