ما 5836 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

کردپرس

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در این جلسه در جواب خبرنگار کردپرس مبنی بر توجه و اهمیت دادن به زبان و فرهنگ کردی، گفت کە طرحی که ما با وزاتخانه هم هماهنگ کردیم برای سال تحصیلی جاری فراهم نشد، اما از سال های آینده به ویژه سال تحصیلی ٩٦-٩٥ تدوین می شود در ادبیات فارسی چند فصلی را به آموزش و تدریس به زبان کردی اختصاص خواهیم داد و این مهم در مدارس استان اجرایی می شود.

 

تدریس زبان کردی در مدارس کردستان در سال های تحصیلی آینده 


سنندج- مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان گفت:از سال های آینده به ویژه سال تحصیلی 96-95 در ادبیات فارسی چند فصلی را به آموزش و تدریس به زبان کردی اختصاص خواهیم داد و این مهم در مدارس استان اجرایی می شود.

به گزارش خبرگزاری کردپرس رشید قربانی بعداظهر امروز 27 مرداد ماه در نشستی مطبوعاتی با خبرنگاران و اصحاب رسانه های گروهی کردستان طی سخنانی اظهار داشت: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فراهم کردن تحصیل برای فرزندان و دانش آموزان کشور از اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه توسط آموزش و پرورش رایگان است و غیر از مدارس غیر دولتی هیچ مدرسه ای حق گرفتن وجه نقد از دانش آموزان و اولیاء آنان را ندارد.

قربانی افزود: اما در شرایط کنونی که کمبودها و مشکلات زیادی در آموزش و پرورش کردستان و مدارس استان وجود دارد و از مدیریت گذشته نیز بدهی های زیادی برجای مانده و هزینه های آب و برق و گاز نیز زیاد می باشد سرانه دولتی برای این مهم کفایت نمی کند و نمی توان مدارس را به خوبی مدیریت و اداره کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: کمبود امکانات و ابزار و وسایل مورد نیاز آموزشی نیازمند بودجه و اعتبار است و آموزش و پرورش و دولت نیز در این راستا حمایت های کرده و خواهد کرد اما اگر اولیاء دانش آموزان به صورت اختیاری و با نیت خیرخواهانه در این امر مدارس و آموزش و پرورش استان را حمایت کنند این موانع و مشکلات زودتر و بهتر برطرف خواهد شد.

قربانی اذعان داشت: آموزش و تربیت و تحصیل بهتر نیازمند همکاری و تعامل و همراهی مردم نیز هست چون اگر والدینی که توانایی کمک به مدارس را دارند و از هر طریقی می توانند کمک و حامی نباشند با این بودجه و سرانه دولتی نمی شود مدارس را به نحو احسن اداره کرد و درخواست ما این است به شیوه اختیاری و خیرخواهانه بیشتر این نهاد را حمایت کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در این جلسه جواب خبرنگار کردپرس مبنی بر توجه و اهمیت دادن به زبان و فرهنگ کردی که مورد تاکید مسؤلان ارشد کشور نیز هست گفت: طرحی که ما با وزاتخانه هم هماهنگ کردیم برای سال تحصیلی جاری فراهم نشد اما از سال های آینده به ویژه سال تحصیلی 96-95 انشاءالله تدوین می شود در ادبیات فارسی چند فصلی را به آموزش و تدریس به زبان کردی اختصاص خواهیم داد و این مهم در مدارس استان اجرایی می شود.

قربانی در پایان اظهار داشت: برای ارتقاء سطح آموزش در مدارس استان هم اکنون 3 کلاس درس هوشمند هستند که این رقم تا پایان سال جاری به 3 هزار و 700 کلاس درس افزایش پیدا خواهد کرد و برنامه هایی نیز با توجه به نیاز و وضعیت مدارس استان اولویت بندی شده تا شاهد آموزش بهتر و عالی تری برای فرزندان این آب و خاک فراهم شود.

 

 

گەڕان بۆ بابەت