فارسی
فرید وهابی
آخرین رمان میشل هوئلبک، نویسندۀ پرآوازۀ فرانسوی به اسم "تسلیم*"، قدرت گرفتن یک حزب اسلامی را در فرانسه تصور میکند. این کتاب، وقوع خشونتها و درگیریهای مسلحانه در فرانسه و بلژیک را با لحنی اضطرابآور پیشگویی میکند. اما فراتر از بعد سیاسی، هوئلبک مثل همیشه از فقر معنوی طبقۀ متوسط، فردگرایی بلاهتبار و فقدان هولانگیز عشق سخن میگوید.
- توضیحات
- بازدید: 1188
فرخ نعمت پور
حضور استولتنبرگ همچون فردی منعطف کە موفق بە حل مشکل مرزهای دریائی خود با روسیە در دریای بارنتس در چند سال پیش شد و نیز بە عنوان شخصیتی کە روابط خوبی با روسیە دارد، با حضورش در پست ارشد ناتو می تواند بە تقویت روندهای سیاسی حل مشکلات کمک شایانی کند.
- توضیحات
- بازدید: 1354
آزاد کریمی
نگاە کبریایی آقای رییس جمهور بە آحاد اجتماعی ایران ناشی از تفسیر و برداشت او از جایگاه انسان در جهان است وگرنە کسی کە معنای درد را بفهمد هرگز دردمندان را مسخرە نمی کند، و یا هنرمندان و ادیبان و خردمندان و اندیشمندان و صالحان را نادیدە نمی گیرد.
- توضیحات
- بازدید: 1030
نویسندە: انریکه بونستر
داستانیست کە تقریبا در اواسط قرن بیستم نوشتەشدە، اما بە علت مصائبی کە جهان کنونی متعاقب جنگ اوکراین با آن روبروست و بعلت احتمال استفادە از سلاحهای کشتار جمعی، هنوز داستانی بشدت جالب و قابل توجە است. خوانندگان سایت قلم را بە خواندن آن فرامی خوانیم.
- توضیحات
- بازدید: 222
چند سالی است که برخی از مقامات سیاسی و حقوقی آلمان هشدار میدهند که بیش از این نمیتوان کتاب هیتلر را از دسترس مردم دور نگه داشت. آنها توصیه میکنند که به جای ممنوعیت کتاب، که میتواند حتی جذابیت آن را بیشتر کند، بهتر است که متنی انتقادی از آن به بازار آید.
- توضیحات
- بازدید: 1097
ترجمە از کردی: ماجد فاتحی
روزی، گذارش بە یکی از نقاشیها می افتد. تصویری که کنار همان پنجره، با همان آسمان و با همان گردوغبار تصویر کرده بود. نقاشی، مردی پنجاه ساله بود که بعد از سالیان سال سفر، کنار پنجره اتاقش نشسته بود و به سفری دیگر می اندیشید. مردی از جنس گردوغبار و از جنس آسمان. تابلو را بر می دارد. به دقت نگاهش می کند. به یاد ندارد کی آن را کشیدە. دیروز؟ یا شاید صد سال، و یا هزاران سال پیش؟
- توضیحات
- بازدید: 146
ناصر اعتمادی
کمتر دوره ای به اندازۀ زمان حاضر دین مایه و دستاویز خشونت و خودکامگی های غیرقابل وصف بوده است به طوری که برای یافتن موارد مشابه باید سده ها به عقب بازگشت و مثلاً به سیاه ترین دوره های قرون میانه و جنگ های خونین و طولانی مذهبی رجوع نمود. آیا خشونت های معاصر فی نفسه ماهیتی دینی دارند یعنی اینکه از ذات دین برمی خیزند یا اینکه بالعکس ریشۀ آنها را باید خارج از قلمرو دین جستجو کرد؟
- توضیحات
- بازدید: 1205
احمد بدری
ممکن است در اینجا باز هم ایراد وارد شود که از “من” کاری ساخته نیست، منِ تنها در مقابل این موقعیت ها نمی توانم عملی درخور انجام دهم. پاسخ این است که در فلسفه ی اگزیستانسیالیستی سارتر، چنانکه دیدیم، “منِ تنها” مفهومی انتزاعی است و واقعیت ندارد.سارتر اعتقاد دارد که انتخاب هر انسانی لزوما اجتماعی است.
- توضیحات
- بازدید: 523
گفتگو با منصور یاقوتی
یا اندیشهای مثل (کاش آن مسلسل پشت شیشه برای من بود) که در داستان خواب و بیداری آمده؛ اندیشهای غیرانسانی است. واقعیت این است که یک کودک حتی اگر فرزند شخص ثروتمندی باشد تصور و درکی از مقوله سرمایه و طبقه و... ندارد. کودک کودک است و باید با یک دید انسانی و گسترده با جهان کودک روبرو شد.
- توضیحات
- بازدید: 916
جواد موسوی خوزستانی
حالا اگر استفاده از ابزار «قیاس» بین رویکرد نویسندگان ایرانی با رمان نویسهای اروپایی، برخوردی مکانیکی و بیمورد تلقی نشود می توان با تسامح و احتیاط ادعا کرد که در مدل تجدد ایران، بر خلاف مدل اروپا، «اعتراض اجتماعی» ـ به قصد اصلاح نهادهای اساسی جامعه ـ در گفتمانهای ادبی و رمانهای معناگرای فارسی، به عنوان یک قاعده و روال، تثبیت نشد.
- توضیحات
- بازدید: 1163