منبع: بی بی سی

 

نیک برایانت، خبرنگار بی بی سی در نیویورک می گوید او ممکن است که موفقیت مردمی نداشته باشد،‌ ولی تحسین فراوان منتقدان، اعتبار ادبی او را به عنوان نویسنده نویسنده ها تثبیت کرد. ریچارد فورد، رمان نویس برجسته آمریکایی، در سال ۱۹۷۵ نوشت:‌"باور اهالی داستان‌خوانی است که جیمز سالتر جمله های آمریکایی را بهتر از هر نویسنده دیگر امروزی می نویسد."

 

جیمز سالتر،‌ داستان‌نویس برجسته آمریکایی، درگذشت

 

جیمز سالتر، نویسنده آمریکایی که معروف بود به "بزرگ ترین نویسنده ای که هیچ وقت اثری از او نخوانده اید" در ۹۰ سالگی درگذشت.

بسیاری از نویسندگان برجسته از طرفداران آثارش بوده‌اند از جمله فیلیپ راث، جوزف هلر و جومپا لاهیری، ولی او هیچ گاه اعتبار هنری خود را فدای موفقیت تجاری نکرد.

جیمز سالتر که در جوانی خلبان جنگنده های آمریکایی بود، در جنگ کره همراه با باز الدرین که بعدها دومین فضانوردی شد که پا بر کره ماه گذاشت، پرواز می کرد.

او در روز جمعه در باشگاه ورزشی نزدیک خانه اش در ایالت نیویورک درگذشت.

سالتر نخستین رمانش،‌ شکارچیان، را در سال ۱۹۵۶ در طول جنگ کره نوشت که در آن زمان با آثار ارنست همینگوی مقایسه شد.

او در سال ۲۰۱۳ به بی بی سی گفت:‌ "بودن در جنگ، بخشی از تعریف کلاسیک مردانگی را تامین می کند. دیدن جنگ، یک جور ستون مردانگی است،‌ و من در آن زمان آن را حس می کردم."

"شکارچیان" در سال ۱۹۵۸ در هالیوود تبدیل به فیلم سینمایی شد که در آن رابرت میچام بازی می کرد ولی پنج رمان بعدی او با استقبال کمتری روبه رو شد.

او آخرین رمان خود "همین و بس" (All that is) را دو سال پیش در ۸۷ سالگی منتشر کرد. این نخستین رمان او در سی سال گذشته بود و به فهرست پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز راه یافت اما تنها یک هفته در این فهرست باقی ماند.

نیک برایانت، خبرنگار بی بی سی در نیویورک می گوید او ممکن است که موفقیت مردمی نداشته باشد،‌ ولی تحسین فراوان منتقدان، اعتبار ادبی او را به عنوان نویسنده نویسنده ها تثبیت کرد.

ریچارد فورد، رمان نویس برجسته آمریکایی، در سال ۱۹۷۵ نوشت:‌"باور اهالی داستان‌خوانی است که جیمز سالتر جمله های آمریکایی را بهتر از هر نویسنده دیگر امروزی می نویسد."

 

 

منبع: بی بی سی

دسته: هەواڵی هونەری
بازدید: 1259