فارسی
غسان حمدان
برف از پس پنجره
سر باریدن دارد
سقف لاجورد از ستاره و ماه خالی.
افسانه عشق آغاز میشود
دست دراز میکنم
- توضیحات
- بازدید: 551
با اینحال من استدلال این نوع منتقدان را درک میکنم. اینان انتظار دارند که اگر مترجمان خطا هم میکنند خطاهای پیش پا افتاده مرتکب نشوند. به اعتقاد من وجود چند خطای جزیی (گفتم چند خطای جزیی و نه تعداد بسیاری خطای عمده) در ترجمهای باعث نمیشود آن ترجمه اعتبار خود را از دست بدهد (هیچ ترجمهای بدون خطا نیست)، اما در فضای موجود نقد ترجمه در ایران اگر چنین نقدی چاپ شود قطعا هم آن ترجمه و هم مترجم آن اعتبار خود را از دست میدهند.
- توضیحات
- بازدید: 1270
فرخ نعمت پور
زمانی دکارت کە فیلسوفی دوآلیست بود و معتقد بود جهان مادی و جهان معنوی دو جهان موازی و مستقل از هم اند، اما در همان حال ارتباط آنها را از طریق یک غدە در مغز انسان میسر می دانست کە البتە هیچگاە علم موفق بە کشف آن نشد. و کجای دیگر می توان بە دنبال این غدە گشت؟
- توضیحات
- بازدید: 424
دینداری امروز وارد بستری فردگرایانه و غیرنهادی شده است. این چیزی که در بازگشت امر دینی با عنوان دین به ساخت زندگی بشری با آم مواجه هستیم، به معنایی بازگشت دینداری فردی است. کسانی که این مسیر را میروند و به معنایی دین را فرادید زندگی خویش قرار میدهند در واقع خود میخواهند که آن را بپیمایند و چون وضع از این قرار است خودشان هم به هر میزان دست به جرح و تعدیل آموزهها میزنند.
- توضیحات
- بازدید: 584
کامبیز توانا
اما توجه به ذهن، باعث بروز حالاتی در ذهن میشود که بسیار مشابه چیزهایی است که در مرکز سنتی ادیان قرار دارد. مانند حس ارضای ذهنی شدید، پرواز روح، خلسه، حس مثبت شدید به روابط اجتماعی، عشق خالص و بدون پیششرط، صبر و اشتیاق. ذهنورزی، ورودی به چنین دنیایی است بدون این که نیازی باشد از دیدگاه هرگونه حکمت یا عقیده فرقهای یا دستهای به آن وارد شد.
- توضیحات
- بازدید: 1261
قادرنیکپور
بنابر این، اخلاق مبتنی بر دین نیست بلکە این دین است کە مبتنی بر اخلاق است. اخلاق از این نظر بر مفهوم انسان کە خود مختار است بە واسطە عقل خود را بە قوانین مطلق تطبیق دهد، نیازمند موجود دیگری نیست کە بالای سر آن باشد و برایش تعین تکلیف کند، یا تکالیف خود را بە واسطە یکی دیگر بشناسد.
- توضیحات
- بازدید: 1010
بهمن مهرداد
رزا لوکزمبورگ نشان میدهد که دریافت لنین از مفهوم «دیکتاتوری پرولتاریا» مستبدانه و «آوانگاردیستی» است و با نظرات مارکس قرابتی ندارد. او تصریح میکند: «رسالت تاریخی طبقهی کارگر این است که وقتی به قدرت میرسد، به جای دموکراسی بورژوایی، دموکراسی سوسیالیستی را پدید آورد، و نه اینکه هر گونه دموکراسی را براندازد.
- توضیحات
- بازدید: 794
مطالعه بیشتر: رزا لوکزامبورگ و جنبش کارگری میان انقلاب و رفرم
فرخ نعمت پور
بی گمان گفتمان لیبرال دمکراسی در شرف نابودی نیست، اما تضعیف آن پیامدهای خطرناکی برای جهان خواهد داشت. و در این تقابل سخت، تلاش برای بازگشت بە چند جانبەگرائی، بعنوان روح دمکراتیک روابط در سطح جهانی، بعنوان قدم اول از اهمیت ویژەای برخوردار است.
- توضیحات
- بازدید: 855
ترجمە از کردی: ماجد فاتحی
در طول تاریخ همیشه همینطور بوده، کارهای بزرگ از سوراخ کوه ها شروع شدەبودند. برای مثال محمد اسلام. غار حرائی که عنکبوتها از یافتن پیامبر اسلام توسط دشمنانش جلوگیری کردەبودند. انقلابیون اطراف رهبر، آنانی که از این داستان مطلعند، زمانی کە جلو سوراخ رهبر می ایستند، ناخودآگاە چشم هایشان دنبال لانه عنکبوتهایند. آنان مطمئنند در جائی از این ساختمان بزرگ مخفی، تارهای در هم پیچیده سحرآمیزی وجود دارند. اما یافتنشان چە دشوار! می اندیشند شاید دلیلش اینست که آنان بر عکس دشمنان محمد فرصت ندارند بخوبی به آن نزدیک شوند، و سوراخ و سنبەها را حسابی بنگرند. البته برایشان زیاد مهم نیست، زیرا تاریخ بە آنان می گوید کە از وجود تار عنکبوتها مطمئن باشند.
- توضیحات
- بازدید: 188
ترجمە از کردی: ماجد فاتحی
از آن روزی که رهبر فوت شد، رفیقی از ستاد رهبری در اتاقی کنار اتاق سابقش با همان عینک سیاه رهبر روی صندلیش نشستەبود و خواب انتقالش را به اتاق رهبری در سر می پروراند. رفیقی دیگر در اتاق دوم به آینه مقابلش می نگریست و در اندیشه جراحی سیمایش بود، رفیقی دیگر در اتاق سوم بر این باور بود کە رمز پیروزیهای رهبر، بازنشسته کردن، برگرداندن و به کارگیری دوبارە پنجاه سالەها بوده و بس. برای همین باورش این بود کە اگر او به اتاق رهبر نقل مکان کند ، می تواند همان سیاست را ادامه دادە و انقلاب را به روال سابق و عادی خود برگرداند. او پنهان کاری نکرده، و آشکارا می گوید کە از آن دوی دیگری برای در دست گرفتن مقام مهم رهبری بسیار لایقتر است.
- توضیحات
- بازدید: 119