ما 1368 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

فرخ نعمت پور

حضور استولتنبرگ همچون فردی منعطف کە موفق بە حل مشکل مرزهای دریائی خود با روسیە در دریای بارنتس در چند سال پیش شد و نیز بە عنوان شخصیتی کە روابط خوبی با روسیە دارد، با حضورش در پست ارشد ناتو می تواند بە تقویت روندهای سیاسی حل مشکلات کمک شایانی کند. 

 

 

"ینس استولتنبرگ" از حزب کارگر نروژ کە یک حزب سوسیال دمکرات می باشد، بە عنوان دبیرکل ناتو شروع بە کار کرد و روز اول اکتبر اولین دیدار رسانەای خودش را در مقام دبیرکلی این سازمان نظامی در بروکسل انجام داد. آنچە وی در این حضور رسانەای رویش تاکید کرد، عبارت بودند از سە محور:

ـ یک ناتوی قوی،

ـ گسترش حفظ امنیت و آسایش محدودە جغرافیائی کشورهائی عضو ناتو،

ـ و سرانجام تضمین و تعمیق روابط کشورهای اروپائی با شمال آمریکا.

هم چنین وی در ادامە از لزوم گسترش و تعمیق برخورد سیاسی و دیپلماتیک با روسیە سخن گفت، اینکە استراتژی آنها عبارت خواهد بود از وادارکردن روسیە بە تغییر رویە سیاسی و عملی آن.

درست در همان اثنائی کە "ینس" در حال برگزاری مصاحبە رسانەای خود بود، رسانەهای نروژی از تفاوتهای "راسموسن" دبیرکل پیشین ناتو از دانمارک، و "ینس" سخن می گفتند. اینکە ینس استولتنبرگ انسانی ست کە از انعطاف بیشتر  ونیز پتانسیل هنمکاری گستردەتری در رابطە با کشورهای عضو ناتو بهرەمند می باشد، و بە همین دلیل پیش بینی می شود کە این سازمان نظامی در آیندە در درون خود از هماهنگی بیشتری بهرەمند شود، و امیال و خواستەهای کشورهای عضو بیشتر مورد توجە قرار بگیرد.

و درست در همان روزی کە "ینس" در کنفرانس مطبوعاتی خود حضور داشت، خانم "اینە اریکس سورلیدە" وزیر خارجە کشور نروژ از حزب راست در یک مصاحبە رسانەای از لزوم تغییرات اساسی در سیستم دفاعی ارتش نروژ سخن گفت. اینکە نیروی نظامی این کشور از لحاظ اطلاعاتی و قدرت زمان عکس العمل در مقابل تهاجمات احتمالی در ضعف اساسی بسر می برد. وی در این رابطە بویژە بە تحرکات روسیە در دریای بارنتس اشارە داشت و چنین بە نظر می رسد کە نگرانی اصلی نروژ همانا تحرکات و قدرت نظامی روسیە بە عنوان یک همسایە قدرتمند می باشد.

 

در نهایت آنچە می توان گفت این می باشد کە در سخنان هر دو شخصیت سیاسی نروژی، یکی بە عنوان یک سوسیال دمکرات فعال در یک سازمان بین المللی و دیگری در مقام یک دیپلمات راست دارای پست وزیر دفاع، بە عینە تاکید و نگرانی از وضعیت امنیتی کشورهای عضو ناتو و بویژە کشور نروژ بە چشم می خورد. و سیاسیون داخلی نروژ از موقعیت جدید "ینس" بە عنوان دبیرکل ناتو بە عنوان فرصتی برای ترمیم ساختارهای دفاعی خود نگاە می کنند، و نیز حضور استولتنبرگ همچون فردی منعطف کە موفق بە حڵ مشکل مرزهای دریائی خود با روسیە در دریای بارنتس در چند سال پیش شد و نیز بە عنوان شخصیتی کە روابط خوبی با روسیە دارد، با حضورش در پست ارشد ناتو می تواند بە تقویت روندهای سیاسی حل مشکلات بویژە با روسیە کمک شایانی کند. چنین بە نظر می رسد کە ناتو وارد دوران جدیدی از لحاظ برجستگی حضور دیپلماسی شدە باشد.

گەڕان بۆ بابەت