ما 11346 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

منبع: کردپرس

سینما بخش بزرگی از هویت فرهنگی انسان معاصر است و باید در هر شهری حداقل دو سینما فعال باشند نبود سینما تبعات فرهنگی جبران ناپذیر بر جامعه وارد می کند.

 

 

گزارش اختصاصی کردپرس:

 بانه؛ شهر سینما گران بی سینما 


سرویس کردستان- شهر بانه در استان کردستان به دلیل و جود هنرمندان سینما و فیلم سازان با تجربه که حضوری فعال در عرصه بین المللی دارند به عنوان شهر سینما شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار کردپرس طبیعت بکر منطقه ، فرهنگی غنی ،فقر، مرز و آداب و رسوم گوناگون در این منطقه زمینه را برای حضور سینما گران فعال فراهم کرده است امروز در بانه بسیاری از جوانان خوش ذوق به کار فیلم سازی و عکاسی مشغول هستند و آثاری ماندگار را خلق کردند.
آنچه که امروز کار هنرمندان بانه را دلسرد و دلزده می کند نبود سینما، عدم حمایت های مالی و کمبود تجهیزات و امکانات است.


شکل گیری موج جدید و نسل جدید 


 یکی از فیلم سازان جوان بانه ای که در سال 74 همزمان با تحصیل در دانشگاه تبریز دوره آموزش فیلم سازی گذرانده است و در سال 80 اولین فیلم خود را به نام «پارازیت» که موضوع فیلم محیط زیست بانه بود، ساخت.و اخرین جایزه خود را در جشنواره شرت ان ورک در ایتالیا برای فیلم «تا مردان من برقصند»در 28 آذر سال جاری کسب کرد در گفت وگو با خبرنگار کردپرس می گوید: بانه شهری است که سینما ندارد اما فیلم سازان بسیار موفقی را به جامعه فیلم سازی ایران تقدیم کرده است که در عرصه های داخلی و خارجی حضور موفق داشتند.که این مهم در استان بی سابقه است.
هیوا امین نژاد می افزاید: فیلم سازان بانه با کمبود شدید امکانات توانسته اند در جامعه جهانی حضوری موفق داشته باشند و افتخاراتی را در سینمای کردی کسب کرده اند و این امر سبب شده موجی سینمایی در بانه شکل بگیرد امروز نسل جدید با موج جدید در عرصه سینمای بانه شکل گرفته است.
وی خاطر نشان می کند: با افتخاراتی که سینما گران بانه در عرصه جهانی کسب کردند متأسفانه از طرف مسئولین شهرستان و استان هیچگونه کمکی دریافت نکردند و با همت و تلاش خود به این جایگاه دست یافتند.
وی به جوانانی که تازه وارد عرصه سینما شدند توصیه می کند جسور باشند و می افزاید: جوانانی که می خواهند وارد عرصه سینما شوند باید جسور باشند چراکه مهمترین اصل برای یک فیلم ساز جسارت است و سعی کنند به دنیای درونی خود باور داشته باشند و اجازه ندهند کسی برای انها خط و نشانی تعیین کند.و از دیگران تقلید نکنند.
امین نژاد می گوید: کانون فیلم عکس که به تازگی در بانه تشکیل شده نقش مهمی در موفقیت بیشتر فیلم سازان و عکاسان بانه خواهد داشت و هنرمندان این عرصه را دور هم جمع می کند و می توانند با همدیگر تبادل نظر کنند.
وی تاکید می کند: یکی از مهمترین مشکل فیلم سازان در بانه نبود اسپانسر و سرمایه گذار است رشد بازار در بانه نقشی در فعالیت های فرهنگی نداشته و سرمایه های بازار بانه در جهت رشد فرهنگی هزینه نشده است.


کمبود نیروی متخصص


یکی دیگر از فیلم سازان بانه که از سال 74 کار فیلم سازی را با فیلم «رنگ های من» من آغاز کرده است وی در واقع به 29 سال به صورت مداوم هنر فیلم سازی را دنبال کرد است.و جوایزی در جشنواره های داخلی کسب کرده است در گفت وگو با خبرنگار کردپرس می گوید: شهرستان بانه یکی از قطب های مهم فیلم سازی در استان است و فیلم سازان و بازیگران بسیار موفق در بانه فعالیت می کنند و آثار بسیار خوبی خلق کرده اند.
رضا علائی می افزاید: پیشرفت فیلم سازان بانه ای متأثر از فرهنگ و آداب رسوم منطقه است و اتفاقات تاریخی در منطقه بر این هنر تأثیر زیادی داشته است این ویژگی های منطقه سبب شده موجی نو در دنیای فیلم سازی بانه شکل بگیرد.
وی خاطر نشان می کند: هنر فیلم سازی در کردستان با بهمن قبادی اوج گرفت نگاه قبادی به این هنر بسیار غالب بود که سبب شد فیلم سازان دیگر با توان و قدرت وارد این عرصه شوند.
وی ادامه می دهد:نگاه قبادی به فیلم سازی با نگاه فیلم سازان دیگر متفاوت است هیوا امین نژاد نوعی نگاه زیبایی شناسانه به منطقه دارد و کار های وی نگاهی مثبت به جامعه کردستان دارد.
علائی می گوید: هنر فیلم سازی تاثیر بسیار مهمی در فرهنگی بومی و شناسایی شخصیت های فرهنگی دارد و در آموزش شهروندان نقش بسیاری دارد 
وی ادامه می دهد: در فیلم سازی می توانیم پیام های خود را به دنیا برسانیم متأسفانه در جامعه ما بسیاری از مردم با فرهنگ و معقوله های فرهنگی جامعه خود آشنا نیستند.که با نگاه کردن به فیلم با این معقوله های فرهنگی آشنا می شویم.
این فیلم ساز با اشاره به مشکلات فیلم سازان در بانه می گوید: یکی از مهمترین مشکلات فیلم سازان در بانه کمبود نیروی متخصص رشته فیلم سازی است متأسفانه به دلیل کمبود نیروی کار ماهر مجبور هستیم با نیروی فارس زبان کار کنیم و این کار ما را سخت می کند چراکه آنها با زبان کردی آشنایی ندارند.
وی تصریح می کند: دانشکده رشته فیلم سازی در سطح دانشگاه علمی و کاربردی یک ضرورت است. امیدواریم مسئولان به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند.
وی می گوید: تفاوت کار فیلم سازان در جاهای دیگر با کردستان متفاوت است در بسیار از جاهای دیگر دنیا فیلم ساز ی جنبه سرگرمی دارد و فیلمی که ساخته می شود در مناسبات تجاری نقش مهمی دارد فیلم ساز فیلم خود را ارائه و به فروش می رساند اما در کردستان کاملا متفاوت است.


جشنواره فجر قدمتی 30 ساله دارد


یکی دیگر از فیلم سازان بانه ای که در سال 1350 در بانه متولد شد و از سال 81 وارد عرصه سینما شد فیلم های کوتاه و بلندی ساخته است و در زمینه ساخت سریال نیز تجربه های داشته است آخرین فیلم وی مستند«سنگ مزاری برای برادر شهیدم» است وی هم اکنون در حال تهیه فیلم «مصدومان شیمایی» است.
این فیلم ساز در گفت وگو با خبرنگار کردپرس می گوید: هنر فیلم ساز هنری وارداتی است که 120 سال قبل به عنوان یک هنر انسانی شناخته شد و به مرور رشد کرد هنری که ساخته دست انسان است امروز به یک هنر انسان ساز تبدیل شده است.
رحیم ذبیحی ادامه می دهد: امروز انتخابها، سبک زندگی و خواسته های ما همه تحت تاثیر سینما است سینما به ما نوع زندگی کردن می آموزد.سینما وظایف انسانی را به ما می آموزد.
وی اظهار می کند: هنر سینما پروسه ای زمانبر و ادامه دار است این پروسه هنری نیاز به سرمایه و حمایت مالی دارد متأسفانه در بانه حمایت مالی از سینما بسیار ضعیف است.
در چنین شرایطی سینما گران از لحاظ مادی با مشکل مواجه می شوند.
ذبیحی می گوید: با توجه به وجود هنرمندان سینما در بانه باید چند سیما در بانه فعالیت کنند اما متأسفانه بعد از انقلاب سینما در بانه تاسیس نشده است و وجود سینما یکی نیاز اساسی است.
وی سینما را عاملی برای شناخت دنیا می داند و ادامه می دهد: از سینما ممنونم که من را با دنیای خارج آشنا کرد و نوع جهان بینی و ایدئولوژی من را تغییر داد. پنجره ای دیگر به سوی من گشود.
این فیلم ساز می گوید:ما در فیلم های می خواهیم فرهنگ سیاست دیدگاه های فرهنگی جامعه خود را به جامعه خودمان نشان دهیم اما متأسفانه هیچگاه شهروندان ما فیلم های ما را که در باره زندگیشان است نمی بینند.
ذبیحی ادامه می دهد: دغدغه ما ساخت فیلم های است که در ذهن ما موج می زند و سناریوهای در ذهنمان برای آنها می سازیم اما به دلیل مشکلات مادی تا امروز موفق به ساخت انها نشدیم.
وی می گوید: جشنواره فجر قدمتی 30 ساله دارد و هر ساله در تهران برگزار می شود در چند سال اخیر همزمان با تهران در دیگر استانها برگزار می شود و فیلم های راه یافته به جشنواره در بعضی از استانها اکران می شود.
این هنرمند تصریح می کند: در چند سال قبل در سنندج همزمان با تهران فیلم های جشنواره فجر پخش شد در سال 95 امیدواریم بتوانیم با دبیر خانه فیلم فجر ارتباط برقرار کنیم و فیلم های جشنواره را همزمان با تهران پخش کنیم.


سینما بخشی از هویت فرهنگی یک ملت است


یکی از هنرمندان عرصه انیمشن که در بانه متولد شده وی دانش آموخته رشته گرافیک است و کار خود را با نقاشی آغاز کرده است و تاکنون در 36 نمایشگاه انفرادی و گروهی داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز متعددی را دریافت کرده است.
این هنرمند در گفت وگو با خبرنگار کردپرس می گوید: سالهای زیادی را به آموزش در کلاس های هنری سپری کردم و ماحصل آن هنر جویانی موفق در عرصه مختلف هنر بوده است.
رضا محمدی می افزاید: در سال 87 با ساخت اولین انیمشن کوتاه به نام « مترسک مارس» وارد دنیای سینما شدم و اولین تجربه کاری موفق به حضور در فستیوالهای متعدد و دریافت جایزه شد.
وی ادامه می دهد:اولین تجربه کاری زمینه را برای تهیه اثرهای بعدی فراهم کرد اما به دلیل کمبود بودجه و تهیه کننده نتوانستم آنطوری که خواسته خودم بود کار کنم.
وی بابیان اینکه سینما یک صنعت جهانی و وارداتی است می گوید: عوامل زیادی در تولید یک اثر نقش دارند کمبود یکی از موارد سبب وقفه در کار می شود.
محمدی خاطر نشان می کند: شیوه های مختلف انمیشین را کار کرده است اما بیشتر «پی پر» انیمیشن و« 2دی» کار می کنم.
این انمیشن ساز می گوید: ساخت انیمشن توانایی خاص خود را می طلبد و به صراحت می توانم بگویم کار هر کسی نیست و طاق و طاقتی جان فرسا می خواهد.
محمدی حمایت شورای اسلامی شهر بانه را از فیلم سازان بسیار ارزنده می خواند و می افزاید: شورا و شهرداری برای حمایت از هنرمندان گام هی مهمی بر داشته اند و پروژه من نیز شامل حمایت آنها شده است .
وی اظهار می کند: سینما بخشی از فرهنگ مردم این شهر بوده و مردم خاطرات زیادی از سینما دارند سند گفته های من وجود دو سینما در سالهای دور است این دو سالن سینما متأسفانه در حال تخریب هستند این جای بسی تاسف و تامل است.
وی تصریح می کند: سینما بخش بزرگی از هویت فرهنگی انسان معاصر است و باید در هر شهری حداقل دو سینما فعال باشند نبود سینما تبعات فرهنگی جبران ناپذیر بر جامعه وارد می کند.
60 میلیون تومان صرف تجهیز و تعمیر سینما شد
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بانه در گفت وگو با خبرنگار کردپرس می گوید: برای نمایش فیلم های تولید فیلم سازان بانه ای نیاز به مکانی مجهر داریم در این راستان 60 میلیون تومان صرف تجهیزات و تأسیسات سالن مجتمع فرهنگی هنری شده است.و این مکان با اکنون به عنوان سالن سینما کاربرد دارد.
حمید رضا خوشبخت می افزاید:در آینده نزدیک کارهای فیلم سازان بانه ای برای عموم به نمایش گذاشته می شود و شهروندان می توانند فیلم های را که در باره زندگی و جامعه آنها ساخته شده ببینند.
خوشبخت اظهار می کند:در شهریور سال جاری فیلم یکی از فیلم سازان در سالن سینما اربابا اکران شد که با استقبال خوب شهروندان همراه بود اما به دلیل وجود نواقصی در بحث تجهیزات و صدور مجوز متوقف شد در آینده نزدیک سینما آربابا بانه شروع به کار می کند.

 

منبع: کردپرس

Bilderesultat for kunst dør

گەڕان بۆ بابەت