ما 7000 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

منبع: رادیو فرانسە
از مهم ترین داستان‌های کوتاه اکرم عثمان، "وقتی که نی‌ها گل می‌کنند"، "مرداره قول اس"، "مرد و نامرد"، "نازی جان همدم من"،"درز دیوار" و سایر داستان‌های کوتاه او که با صدای خود او از رادیو پخش می‌شد، علاقمندان بسیاری داشت.
 
اکرم عثمان، داستان نویس افغان درگذشت
 
محمداکرم عثمان، داستان نویس و نویسنده شناخته شده افغانستان، در سن ۷۹ سالگی در گذشت. او در تقریباً در همه داستان‌هایش زبان عامیانه کابل را وارد عرصه
داستان‌نویسی کرد و به آن وجاهت و حیثیت ادبی بخشید.
 
اکرم عثمان در سال ١٣١٦ خورشیدی در شهر هرات زاده شد و تعليمات ابتدايی و متوسطه خود را  در لیسه‌های "استقلال" و "حبیبیه" در کابل به پایان رساند؛ او سپس تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته حقوق و علوم سياسی در دانشگاه کابل ادامه داد و از دانشگاه تهران هم در همین رشته دکترا گرفت.
 
 
اکرم عثمان، نوشتن داستان‌های کوتاه را در دهه چهل خورشیدی با مجله "ژوندون" آغاز کرد و سپس در رادیوی افغانستان به تهیه برنامه و گویندگی پرداخت. بخشی از شهرت این نویسنده افغان در نزد شنوندگان صدای او و خوانندگان آثارش مربوط به دوره ای است که در "مجله رادیویی" روزهای جمعه، داستان کوتاه میخواند و در برنامه "زمزمه‌های شب هنگام" شعر زمزمه می کرد.
 
از مهم ترین داستان‌های کوتاه اکرم عثمان، "وقتی که نی‌ها گل می‌کنند"، "مرداره قول اس"، " مرد و نامرد"، " نازی جان همدم من" " درز دیوار" و سایر داستان‌های کوتاه او که با صدای خود او از رادیو پخش می‌شد، علاقمندان بسیاری داشت.
 
اکرم عثمان در دهه ٩٠، بعد از آنکه به سوئد مهاجرت کرد به نوشتن رمان روی آورد و کتاب "کوچه ما" را منتشر کرد.  
او تقریباً در همه داستان‌هایش زبان عامیانه کابل را وارد عرصه داستان نویسی کرد و به آن وجاهت ادبی بخشید.
بخشی از داستان‌های اکرم عثمان به زبان‌های روسی، سوئدی و آلمانی، ترجمه شده و از داستان "مرداره قول اس" در دهه شصت یک فیلم ساخته شده است.
 
اکرم عثمان در دهه ۶٠ از اعضای فعال انجمن نویسندگان افغانستان بود و همزمان در اکادمی علوم افغانستان مسئولیت انستيتوی تاريخ و حقوق را بعهده داشت.
 
او پس از مدتی کار در  کنسولگری افغانستان در شهر دوشنبه و سپس سفارت افغانستان در تهران، در سال ۱۹۹۲ به سوئد مهاجر شد و در آنجا با همکاری جمعی از فرهنگیان افغان انجمن قلم را بنیاد گذاشت و مجله ادبی فردا را منتشر کرد.
 
اکرم عثمان چند اثر تحقیقاتی در عرصه تاریخ و سیاست نیز بجا گذاشته است.
media

گەڕان بۆ بابەت