فارسی
ترجمە از کردی: ماجد فاتحی
روزی، گذارش بە یکی از نقاشیها می افتد. تصویری که کنار همان پنجره، با همان آسمان و با همان گردوغبار تصویر کرده بود. نقاشی، مردی پنجاه ساله بود که بعد از سالیان سال سفر، کنار پنجره اتاقش نشسته بود و به سفری دیگر می اندیشید. مردی از جنس گردوغبار و از جنس آسمان. تابلو را بر می دارد. به دقت نگاهش می کند. به یاد ندارد کی آن را کشیدە. دیروز؟ یا شاید صد سال، و یا هزاران سال پیش؟
- توضیحات
- بازدید: 186
ناصر اعتمادی
کمتر دوره ای به اندازۀ زمان حاضر دین مایه و دستاویز خشونت و خودکامگی های غیرقابل وصف بوده است به طوری که برای یافتن موارد مشابه باید سده ها به عقب بازگشت و مثلاً به سیاه ترین دوره های قرون میانه و جنگ های خونین و طولانی مذهبی رجوع نمود. آیا خشونت های معاصر فی نفسه ماهیتی دینی دارند یعنی اینکه از ذات دین برمی خیزند یا اینکه بالعکس ریشۀ آنها را باید خارج از قلمرو دین جستجو کرد؟
- توضیحات
- بازدید: 1238
احمد بدری
ممکن است در اینجا باز هم ایراد وارد شود که از “من” کاری ساخته نیست، منِ تنها در مقابل این موقعیت ها نمی توانم عملی درخور انجام دهم. پاسخ این است که در فلسفه ی اگزیستانسیالیستی سارتر، چنانکه دیدیم، “منِ تنها” مفهومی انتزاعی است و واقعیت ندارد.سارتر اعتقاد دارد که انتخاب هر انسانی لزوما اجتماعی است.
- توضیحات
- بازدید: 558
گفتگو با منصور یاقوتی
یا اندیشهای مثل (کاش آن مسلسل پشت شیشه برای من بود) که در داستان خواب و بیداری آمده؛ اندیشهای غیرانسانی است. واقعیت این است که یک کودک حتی اگر فرزند شخص ثروتمندی باشد تصور و درکی از مقوله سرمایه و طبقه و... ندارد. کودک کودک است و باید با یک دید انسانی و گسترده با جهان کودک روبرو شد.
- توضیحات
- بازدید: 964
جواد موسوی خوزستانی
حالا اگر استفاده از ابزار «قیاس» بین رویکرد نویسندگان ایرانی با رمان نویسهای اروپایی، برخوردی مکانیکی و بیمورد تلقی نشود می توان با تسامح و احتیاط ادعا کرد که در مدل تجدد ایران، بر خلاف مدل اروپا، «اعتراض اجتماعی» ـ به قصد اصلاح نهادهای اساسی جامعه ـ در گفتمانهای ادبی و رمانهای معناگرای فارسی، به عنوان یک قاعده و روال، تثبیت نشد.
- توضیحات
- بازدید: 1203
دو اقتصاددان معروف فرانسوی، "ژرار دومینیل" و "دومینیک له وی" به تازگی کتاب مشترکی را تحت عنوان "دو راهی بزرگ"* منتشر کرده اند که می کوشد در ادامۀ سنت سوسیالیسم مدرن طرح اجتماعی چپ به ویژه در اروپا را از خلال بازاندیشی ائتلاف تاریخی طبقات زحمتکش و طبقۀ متوسط تعریف کند.
- توضیحات
- بازدید: 1360
فرخ نعمت پور
اگر بە بیانی در نمونە اول عین بر ذهن پیشی می گیرد، در نمونە دوم ذهن بر عین پیشی می گیرد. ذهنی کە وسائل لازم را هنوز در اختیار ندارد استفادە از نیروی نظامی و قهر برای آن اهمیت خاصی پیدا می کند. ذهن در اینجا در نبود عناصر مادی زیربنائی، از طریق زور سیستماتیک، کمبود عین را جبران می کند.
- توضیحات
- بازدید: 620
ترجمە: زهرا محمدی
علاوه بر این، هزاران داستان ساختگی دیگر درباره مرگ او و من توسط بنیانگذاران باستانی و زبان های جهان نقل شده است. شاید همدیگر را نمی شناختیم یا با هم آشنا و دوست بودیم یا من او را کشتم یا او قاتل من بود. در مورد هیچ کدام مطمئن نیستم زیننواس لعنتی را سنگ به سنگ، تپه به تپه، قله به دنبال جستجو کردم
- توضیحات
- بازدید: 261
فرخ نعمت پور
گذشتە یک خاطرە است و تنها در اذهان وجود دارد و ذهن نمی تواند در یک حرکت ذهنی، جسم را نیز وارد همان خاطرەها کند. بنابراین نوستالژی یک راهکار نیست آنقدر کە یک واکنش عاطفی و درونی است بە پدیدەهای بیرون از ذهن فرد یا ذهن جمعی.
- توضیحات
- بازدید: 529
منبع: آرمان امروز
من نوشتن را دوست دارم. مینویسم. بیشتر هم الان دارم مینویسم. اسمش را دغدغه نمیگذارم. من دغدغه نوشتن ندارم اما هرچه را که در زندگی تماشا میکنم تلاش میکنم که بنویسم. دوست دارم که ثبت کنم. یک تکه از جهان را که دارم میبینم. بنابراین این مساله به من لذت میدهد و این لذت نوشتن را دوست دارم.
- توضیحات
- بازدید: 734